Dospěly jste do bodu, kdy ke svému podnikání potřebujete web? Přijde vám to příliš složité a odrazuje vás, že těmto technickým věcem vlastně vůbec nerozumíte? Zkusím vám tu ukázat, že to až tak těžké není, a že klidně můžete mít svůj první web levně, rychle a jednoduše. A nikdo neříká, že to musí být finální podoba. Až se vaše podnikání rozběhne a bude mít jasnější obrysy a vy budete chtít investovat, nechte si klidně celý web postavit nový za pomoci grafika a programátora. Ale třeba to ani nebude potřeba, uvidíte samy, vezmeme to postupně.
3 první kroky
1. Doména – to, co bude napsáno za www. a k tomu koncovka
2. Hosting – zjednodušeně je to pronájem prostoru pro vaše stránky, majitel serveru, kde se ukládají vaše data
Mám dobrou zkušenost s hostingem Onebit nebo WebSupport, ale je jich samozřejmě spousta dalších. Na jejich webu si můžete hned ověřit dostupnost volné domény. Může to být vaše jméno, název firmy nebo produktu. Když je už vaše vysněná adresa obsazená, budete muset zkoušet podobné varianty nebo jiné koncovky, než klasickou .cz. Nepřehánějte to ale s kreativitou, ať jsou stránky zapamatovatelné.
3. Redakční systém – tedy to, v čem budete váš web tvořit a editovat. Já jsem jednoznačnou zastánkyní WordPressu (dále v textu zkratka WP), což je nejpoužívanější redakční systém na světě, který nabízí spoustu šablon a pluginů zdarma (a samozřejmě i placených verzí).
Poměrně známými variantami u nás jsou i MioWeb a WebNode, jejichž největší výhodou je jednoduchost, stránky si můžete sestavit úplně sami bez jakýchkoli znalostí programování. Nevýhodou může být ve výsledku vyšší cena a menší možnost úprav (čistě teoretický názor, já mám všech 8 webů, které spravuji na WordPressu).
Jak na to prakticky
V první fázi doporučuji přemýšlet jaké záložky a sekce na webu chcete mít, jaké funkce, co by měl splňovat. Odvíjí se to samozřejmě od vaší profese – fotografka bude hledat spíše čistý design, kde vynikne fotogalerie, terapeutka bude mít jiné požadavky a e-shop bude přímo vyžadovat šablonu vytvořenou pro online obchody.
Je spousta fantastických šablon zdarma, jen počítejte s tím, že u nich nejsou možné velké změny (barvy, fonty…). Snažte se najít něco, co bude co nejvíce odpovídat vašim potřebám.
Hledejte na googlu pod hesly „free wordpress theme + váš obor – photographer/event/coach/business“. Je to skvělé pro inspiraci a také vám to usnadní práci – nebudete muset složitě přemýšlet nad všemi funkcemi, které by vaše stránka měla mít.
Pokud najdete doménu, která se vám líbí a je volná, kupujte ji rovnou s hostingem. Součástí bývá i emailová adresa se stejnou koncovkou. Je dobré mít 2 emailové adresy – jednu osobní a jednu na rozesílání newsletterů nebo třeba pro asistentku.
Další fáze je poměrně technická a doporučuji ji předat webaři/programátorovi (taky to tak dělám). To znamená – poté, co si koupíte doménu a hosting, dáte mu přihlašovací admin údaje (až bude mít hotovo, změníte si heslo) a necháte ho nasadit WordPress na web, nastaví češtinu, přidá vámi vybranou šablonu a pro další usnadnění případně nainstaluje i Elementor, díky kterému se dají stránky editovat ještě lehčeji.
Co by na webu nemělo chybět:
Úvodní stránka – všichni máme bohužel málo času, proto si dejte záležet na prvním dojmu, musíte zaujmout v 5 vteřinách. Hned na začátek dejte nejdůležitější informace. Jednoduše, přehledně, v pár větách. Vypíchněte vaši jedinečnost, zaujměte.
O mně – vaše fotka a informace o vás. Ale opět – pište to krátce, poutavě, pro zákazníka.
Služby – to, co nabízíte. Tady se to hodně liší, jediná rada, kterou mohu dát – snažte se opět o jednoduchost a přehlednost. Bývá fajn zveřejnit alespoň rámcový ceník.
Blog – tady se možná zarazíte – opravdu je to nutné? Není, ale čím víc dobrých a přínosných článků máte na webu, tím výš vás ve vyhledávání hodnotí Google
Kontakt – vždycky vpravo nahoře. Ideálně přidejte i do patičky.
Link na sociální sítě – což mi připomíná, že ho musím doplnit 🙂 Facebookovou business page jsem vytvořila teprve nedávno.
Co dalšího může váš web umět?
Spoustu věcí – v podstatě cokoli, na co si vzpomenete a to díky různým pluginům. Co to je? Zjednodušeně – software, který nepracuje samostatně, ale doplňuje WP. Prakticky na každou funkci, které chcete na web přidat existuje plugin zdarma. Oficiální katalog je tu cs.wordpress.org/plugins/
Kontaktní formulář – znáte z většiny webů, je šikovné ho mít
Odběr newsletteru – opět se dá pořídit jako WP plugin, propojit s emailem a případně i databází typu MailerLite
Rezervace schůzek – existuje několik šikovných nástrojů jako Reservio, Reenio nebo Calendly
Jdete do toho?
Doufám, že teď máte pocit, že s malou pomocí programátora můžete mít perfektní web. Pokud se naučíte editovat stránky ve WordPressu, získáte obrovskou svobodu, můžete si upravit texty a obrázky kdykoli budete chtít.
Tento web jsem dělala stejným způsobem, jaký popisuji. Se šablonou jsem velmi spokojená, má i dobré pluginy přizpůsobené koučům, což mi hodně usnadnilo práci. Postupně jsem si hrála s texty a přidávala funkce a stránky a během měsíce jsem měla hotovo.
Držím vám palce, ať jste brzy hrdými majitelkami vlastního webu. A pokud byste chtěly poradit, třeba i jak a kde vylepšit svůj stávající web, domluvte si se mnou konzultaci.