Bilancování a plánování.
Někdo to má rád, někdo ne, někdo to miluje (já!). Chci vám ukázat, proč je dobré se do toho pustit – alespoň v minimalistické verzi.
Konec prosince totiž ke zhodnocení a bilancování přímo vybízí. Navíc mi připadá, že mezi Vánoci a Novým rokem vzniká prostor se zajímavou energií. Přirovnala bych to k momentu, kdy už jste vzhůru, ale ještě nemusíte vstát z postele.
Přesně v tomto období vždycky vytahuju nový diář, který jsem dostala pod stromeček a spolu s tím letošním začínám přepisovat a plánovat. A od té doby, co jsem objevila Year Compass to celé dostalo nový rozměr. Vřele vám ho doporučuji stáhnout a vyplnit – je zdarma a krásně vás provede. A pro ty, co tomu nechtějí věnovat až tolik času, jsem tu sepsala zkrácenou verzi a na závěr přidávám tipy jak si naplánovat podnikatelské cíle v příštím roce.
Vemte si tužku a zápisník a pojďte si odpovědět na následující otázky.
Zhodnocení roku
- Jaké byly vaše největší zážitky a nejsilnější prožitky tohoto roku?
- Tři největší úspěchy.
- Tři největší výzvy a poučení z nich plynoucí.
- Váš loňský rok v jedné větě:
Plán na příští rok
- Kde byste chtěli za rok být? Zasněte se a buďte ve své představě odvážní a konkrétní.
- Co byste pro to mohli nebo měli udělat?
A teď prakticky…
Kolik potřebuju vydělat peněz?
Jak toho dosáhnu?
Komu a kolik čeho prodám?
Byznys plán
- Kolik peněz potřebujete každý měsíc vydělat?
- Kolik byste chtěli vydělat za celý rok?
- Je to reálné? Kolik by to bylo měsíčně?
- Jak byste toho mohli dosáhnout?
- Co prodáváte? Kolik vaše jednotlivé produkty stojí? Kolik kusů jich stačí prodat každý měsíc?
Marketingový plán
- Které měsíce budou těmi hlavními prodejními a kdy budete mít dovolenou?
- Jaké kampaně budete dělat a kdy? Rozepište si k jednotlivým měsícům.
- Kde prodáváte? Co k tomu potřebujete? Sociální sítě, mailová databáze apod.
- Kde si budujete komunitu?
- Píšete články? Posíláte newsletter?
- Pracujete na svém PR?
- Platíte si reklamu? Kde a jakou?
Podařilo se? Máte čísla a plán v bodech?
Protože jakmile víte, jaký je váš cíl, můžete k němu okamžitě zamířit a lépe se drží směr, abyste nesešli z cesty.
Pokud jste článek jen přečetli a nic si nenapsali – nečekejte, že vám k něčemu bude…Věnujte tomu alespoň půlhodinku, i hrubý plán má velký přínos. Rozpracovat ho můžete kdykoli později.
Poslední doporučení – nejlepší je čtvrtletní plánování, na jehož konci je i zhodnocení předchozího období a kroků, které jste podnikli. Opakujeme to, co funguje a snažíme se to zefektivnit. Zbavíme se toho, co zabralo příliš mnoho času, bylo komplikované a neneslo výsledky. Nic složitého 🙂
Pokud cítíte, že v tomhle nechcete být sami, můžeme se na to podívat společně.